Hurrød skole

Hurrød skole og SFO har omlag 340 elever. Skolens bygning ble bygget i 1967, men på den tiden het skolen Gressvik skole. Navnet Hurrød skole ble først benyttet fra 1975.

I tillegg til Hurrød skole og SFO er også spesialavdelingen ATT lokalisert her. ATT er en spesialavdeling primært for elever med autismespekterforstyrrelser. Gressvikhallen er skolens gymsal og den blir i tillegg benyttet til større arrangementer.

Informasjon om ATT-tilbudet

Dette er ATT

Hurrød skole tilbyr et helhetlig spesialpedagogisk tilbud for barn med en diagnose innenfor autismespekteret. Tilbudet kan gis til elever fra Fredrikstad kommune etter vedtak fra fagsjef skole. Hurrød skole har hatt egen avdeling for barn med autismespekterdiagnose siden 1998 og har opparbeidet seg betydelig kompetanse og erfaring i dette.

De elevene som ikke bor i skolekretsen får tilbud om skolekjøring med taxi der det er behov for det, etter regler om spesialskyss.

Avdelingen har egne frittstående lokaler tilknyttet skolen. Det gis et tilbud om egen SFO i avdelingens lokaler ut 7.trinn. Åpningstidene er fra 07.00 – 16.00 hver dag, utenom faste hellig – og fridager. Ferie avvikles i juli-måned og SFO er stengt på lik linje med andre SFO’er i kommunen.

Avdelingen er en del av Hurrød skoles organisasjon. Spesialpedagoger og assistenter/fagarbeidere ved Hurrød skole er tilknyttet avdelingen, og avdelingens leder er en del av Hurrød skoles lederteam. Det er et tett samarbeid mellom de som jobber på ATT og skolens øvrige personale og vi søker stadig å opprettholde og utvikle et høyt faglig nivå. Vi søker ny kunnskap gjennom faglige drøftinger, ny faglitteratur og aktuelle kurs. 

 
Slik jobber vi

Rundt hver elev er det et team som består av spesialpedagog, assistent/fagarbeider. Disse samarbeider tett med foreldre og andre instanser som f. eks PPT, BUPP og Habiliteringstjeneste. Samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter gjennomføres ved behov.

Alle elevene i avdelingen tilhører en ordinær klasse ved Hurrød skole og inkluderes så mye som mulig i skolehverdagen der vi følger klassens planer og trener sosiale ferdigheter i klassefellesskapet. Ved behov kan avdelingen benyttes til individuell undervisning eller til undervisning av mindre grupper. Ved behov kan avdelingen benyttes til skjerming og hvile. Før- og etter skoletid, i SFO-tiden, er det gode muligheter for samspill og lek, ADL-trening, praktiske aktiviteter, spill m.m. Samhandling og kommunikasjon skal hele tiden være kjernen i vårt arbeid der målet er økt selvstendighet og livsmestring.

Barn med en diagnose innen autismespekteret trenger oversikt, forutsigbarhet og en god plan for skolehverdagen. Samtidig trenger de å lære å takle sine omgivelser. Det er derfor viktig at elevene er en del av et klassefellesskap og trener på å være sammen med jevnaldrende og voksne i en skolehverdag som ikke alltid kan planlegges i detalj.

Hurrød skole er opptatt av å tilpasse skolehverdagen og tilrettelegge ut i fra den enkeltes behov og forutsetninger, og vi tar i bruk de metodene, strategiene og pedagogiske virkemidlene som vi i samarbeid finner fram til fungerer godt for det enkelte barn. Forutsigbarhet, faste rammer, tydelige arbeidsplaner og trygge voksne er sentrale grunnprinsipper i vårt møte det enkelte barn.

Hvem får plass?

Elevene på ATT har fått plass etter vedtak fra fagsjef skole om alternativ opplæringsarena. Det er PPT som, i sakkyndige vurderinger, anbefaler ATT som den riktige alternative opplæringsarenaen for barn med autismespekterdiagnose. Foreldre som lurer på om dette er en arena for sitt barn bør ta kontakt med PPT-kontakten på sin hjemskole for å be om en vurdering. Foreldre kan ikke selv søke plass ved ATT.

Ordensreglement

Felles lenker og informasjon

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.