Folkehelse

Hva er folkehelse og levekår?

Folkehelse

Helse er overskudd til å mestre hverdagens krav. Dette er den enkle definisjonen på helse vi bruker i folkehelsearbeidet.

Med folkehelse mener vi befolkningens helsetilstand, og hvordan denne fordeler seg i befolkningen.

Folkehelsearbeid er den innsatsen som gjøres for å påvirke det som, direkte eller indirekte,

  • fremmer befolkningens helse og trivsel
  • forebygger sykdom, skade eller lidelse
  • beskytter mot helsetrusler

Dette inkluderer arbeid for jevnere fordeling av det som påvirker helsen.

Med sosial ulikhet i helse mener vi at ulikhet i faktorer som utdanning, yrke og inntekt, gir systematiske forskjeller i helse, levekår, levevaner og forventet levealder.

Sosial ulikhet i helse handler ikke bare om forskjellen mellom de som har det best og de som har det dårligst, men kan beskrives som en “stige” påvirket av utdanningslengde og inntektsnivå.

Livskvalitet og levekår

Livskvalitet omfatter både subjektive og objektive sider ved livet. Den subjektive livskvaliteten handler om hvordan livet oppleves for den enkelte, og omfatter positive følelser som ro, glede, mestring og opplevelsen av tilfredshet.

Den subjektive livskvaliteten kan oppleves som god selv under sykdom og helseplager.

Eksempler på objektiv livskvalitet er funksjonsevne og materielle levekår.

Levekår kan defineres som tilgang på ressurser som kan gi folk innflytelse over sine livsvilkår. Arbeidsmarked, helse, økonomi, sosiale relasjoner, psykiske vansker, nærmiljø og bolig regnes som de sju levekårskomponentene.

 

Kommunedelplan for folkehelse og levekår 2023–2030

Målet for kommunens folkehelsearbeid er å redusere sosial ulikhet i helse, og øke livskvaliteten til alle innbyggere. I tråd med folkehelseloven, nasjonale prioriteringer og med kunnskap om folkehelsetilstanden i Fredrikstad, løfter vi fram sosial ulikhet i helse som et overordnet perspektiv i alt vi gjør, både i planlegging, drift og gjennom særskilte tiltak.

Planens formål er å være et styringsdokument for framtidig utvikling, og gi føringer for områdene folkehelse og levekår.

Planen legger opp til at folkehelsearbeidet funderes på forpliktende innsatsområder med tilhørende strategier.

Mange av faktorene som påvirker folkehelse og levekår i Fredrikstad, er utenfor kommunal påvirkning eller kontroll. I planens strategipunkter, “slik gjør vi det”, løfter vi fram de områdene der kommunen skal bli bedre på å utnytte handlingsrommet.

Kommunedelplanen ble vedtatt i bystyret 9. november 2023.

Ville, vite og gjøre - tre forutsetninger for å lykkes

Det gjøres mye godt for folkehelsen i Fredrikstad, men vi må ha bedre struktur, samarbeid og styring i arbeidet med folkehelse og levekår.

Skal vi lykkes må vi

  • ville
  • vite
  • gjøre

Vi må ville – forpliktende innsatsområder og strategier

Folkehelsearbeidet i Fredrikstad er et overordnet og felles ansvar.

Vi skal påvirke folkehelse og levekår i tråd med vedtatte planer, gjennom tjenester, tiltak og langsiktig samfunnsplanlegging. Dette speiles i planen gjennom fire innsatsområder, som forplikter på tvers av kommuneområdene.

De fire innsatsområdene er

  • oppvekst – de ti første årene
  • bolig og arbeid
  • nærmiljø
  • likeverdig tilgang til tjenester, helsefremming og forebygging

Vi må vite – bygge felles kunnskap om utfordringer og løsninger

En bedre vurdering av sosial bærekraft og et bedre og bredere tiltaksarbeid, gjør det nødvendig med systematisk kompetanseheving på folkehelseområdet.

Sosial bærekraft skal vurderes i alle politiske saker. Derfor skal vurderinger knyttet til folkehelse og levekår også være en del av opplæringsprogrammet for folkevalgte.

Gjennom nettverk som Sunne kommuner, Global Active City og folkehelsenettverket i Viken/Østfold, utvikler vi vår kunnskap sammen med andre aktører, for å styrke folkehelsearbeidet. I samarbeid med nasjonale og regionale forskningsinstitusjoner skal vi bidra til økt kunnskap på viktige folkehelseområder.

Vi er gode på oversiktsarbeid, som helseoversikt, levekårskartlegging og bruk av Ungdata-undersøkelsen. Dette arbeidet videreføres og utvikles.

Vi kan bli bedre på å utfylle statistikk med kvalitativ informasjon fra innbyggere og tjenester, og på å evaluere tiltak. Denne delen av folkehelsearbeidet skal styrkes.

Vi må gjøre – strukturert samarbeid om tiltak

Kommunen har tiltaksplikt etter folkehelseloven. Tiltaksarbeidet er todelt:

  1. Alle deler av kommuneorganisasjonen skal vurdere hvordan tilbud og tiltak bedre kan møte kommunens hovedutfordringer og følge opp folkehelse og levekårsstrategiene.
  2. Tiltakene bør rettes mot flere faktorer samtidig. Dette krever samarbeid mellom sektorer, at innsatsen koordineres, og en bevisst prioritering av ressursene.

Det skal årlig utarbeides en handlingsplan for folkehelse. Prioriterte folkehelsetiltak skal framstilles samlet i kommunens årlige budsjett og handlingsprogram.

Når vi i Fredrikstad utarbeider folkehelsestrategier og -tiltak skal følgende prinsipper ligge til grunn:

  • Vi prioriterer universelle tiltak, tilrettelagt for de som trenger det mest.
  • Vi velger tiltak som er rettet inn mot de bakenforliggende årsakene.
  • Vi prioriterer innsats som kommer tidlig i livsløpet og tidlig i årsakskjeden.
  • Vi velger tiltak vi vet virker der vi kan, og utvikler nye der vi må.

For alle tiltak og strategier skal vi vurdere om de kan få utilsiktede konsekvenser og føre til økte sosiale helseforskjeller.

Helseoversikt og levekårskartlegging 2022

Publisert: 16. oktober 2024 | Oppdatert: 20. januar 2025 kl. 14:15

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.