Ofte stilte spørsmål
Her har vi samlet ting du kanskje lurer på angående opptak, elevplass, oppsigelse og mer
Opptak
Hovedopptak for nytt skoleår skjer fra 15. mai.
Det tilbys også kortere kurs med fortløpende opptak gjennom året.
Tilbud ved Kulturskolen gis for ett skoleår av gangen og må bekreftes av foreldre/foresatte på nytt hvert år.
Elevplass
Bekreftelse av elevplass skjer skriftlig ved førstegangsopptak og ved tilbud om fortsatt plass for nytt skoleår (re-registrering).
Permisjon gis normalt ikke, men kan innvilges etter individuell vurdering av skriftlig søknad.
Eleven kan miste sin elevplass hvis kontingenten ikke er betalt innen forfallsdato eller hvis umeldt fravær overskrider tre undervisningsganger.
Oppsigelse av elevplass
Oppsigelse av elevplass gjeldende for vårsemester, har frist 1. desember.
Elevplass skal sies opp gjennom kulturskolens nettløsning. https://nofredrikstad.speedadmin.dk/
Reduksjon på grunn av lav inntekt
Søknadsskjema «Kulturskolen – søknad om redusert egenandel» ligger på Fredrikstad kommune sine nettsider.
Forsørgere som har en samlet bruttoinntekt for husstanden som er under 4,5 G, kan søke om redusert egenandel.
G = grunnbeløpet i folketrygden, som reguleres 1. mai hvert år.
Med bruttoinntekt forstås alle inntekter også introduksjons- og kvalifiseringsstønad unntatt barnetrygd, sosialstønad, bostøtte, grunn- og hjelpestønad. Det er husstandens samlede inntekt som danner grunnlaget for beregningen. For å kunne søke redusert betaling må søker være registrert fakturamottager. Samboers inntekt skal være med i beregningsgrunnlaget.
Forsørgere som ønsker redusert egenandel, må søke gjennom gjeldende søkeordning og barnet må ha blitt tildelt plass på kulturskolen, før det kan søkes om betalingsreduksjon.
Frist for å søke ordningen er 1. september for høsthalvåret og 15. januar for vårhalvåret. Det må søkes på nytt for hvert skoleår. Det kan kun søkes betalingsreduksjon for et av kulturskolens tilbud per elev per år.
Følgende må vedlegges søknad om betalingsreduksjon:
- Kopi av siste skattemelding
Ved vesentlige inntektsendringer i forhold til skattemeldingen, med minst 3 måneders varighet, må nåværende inntekt dokumenteres. Ved arbeidsledighet kreves det bekreftelse på ytelse fra NAV. Ved separasjon kreves separasjonsbevilling fra fylkesmannen. For at vi skal kunne vurdere om det foreligger en vesentlig inntektsendring, må en eller flere av disse dokumentene legges ved søknaden:
- Bekreftelse fra arbeidsgiver på brutto lønnsinntekt inklusiv faste tillegg fra siste måned.
- Bekreftelse på ytelser fra NAV.
- Selvstendige næringsdrivende må legge ved pensjonsgivende inntekt fra siste ligning.
Søknaden behandles når gyldig dokumentasjon er mottatt. Variabel inntekt skal dokumenters for de siste 3 måneder. Det gis ikke reduksjon med tilbakevirkende kraft.
Klage
Det er vanlig klageadgang etter forvaltningsloven. Eventuell klage rettes til Fredrikstad kommune.
Retningslinjene er revidert med virkning fra 1.5.2020

Publisert: 27. januar 2025 | Endret: 28. januar 2025 kl. 10:45