Vi er en kommunal barnehage med ca 100 plasser, og med alle oss blir det ett spennende stort mangfold. Vi er utdanningsbarnehage for barnehagelærerstudenter, vi har elever, arbeidstrenere og lærlinger. Barnehagen ligger sentralt i nærheten av byen med ett stort variert uteområde og en egen liten skog. Vi ligger vegg i vegg med Trosvik skole.
Vi har stort fokus på gode relasjoner. Derfor har vi rene aldersgrupper som følges av de fleste av sitt voksenpersonale helt til de starter på skolen. Vi kommer oss rundt i nærmiljø på våre tre store el-sykler med til sammen plass til 18 barn. Trosvik er en helhetlig barnehage, og har mange ting vi gjør sammen gjennom året. Vi skal kjenne hverandre, gi trygghet og litt magi til alle.
Vårt kosthold legger vekt på å inkludere alle, og å skape mot til å smake. Vi legger vekt på rene produkter og fisk i vårt kosthold.
Vi er inkluderende, ansvarlige og modige, og er en av mange flotte kommunale barnehager i Fredrikstad.
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Vi anbefaler minimum 5 dagers tilvenning hvor foreldrene er her i lengre tid pr. dag og er aktive med i lek og aktiviteter med barna på avdelingen. Barnehagen inviterer også til lekegrupper for 1 – 2 åringer. I løpet av april-mai er barnet og foreldrene velkomne på besøksdager en time i uken for å bli kjent og leke med de andre barna og voksne. De pedagogiske lederne gjennomfører førstegangssamtale med alle nye foreldre gjerne før juni er over. Barnehagen inviterer alle nye foreldre til foreldremøte i juni, der tar vi en runde rundt i barnehagen og dere får en liten gjennomgang på hvem vi er. I Trosvik barnehage beveger barna seg på huset etter alder. Ettåringen starter på Bekkefaret og avslutter sin barnehagekarriere på Soltoppen. Avdelingene og rommene er innredet med ulikt innhold slik at det gir de ulike aldrene ulike utfordringer. Vi vil at barna skal oppleve mest mulig stabilitet, så de fleste ansatte følger barna på denne reisen. Alle femåringer er på en avdeling som heter Soltoppen. Gjennom disse årene barna har gått i barnehagen, har målet vært at de skal ha lekt og utforsket verden sammen med sine venner og oss ansatte. Vi ønsker at våre barn skal være trygge på seg selv og finne sin plass på nye steder og med ulike mennesker og arenaer. Det siste året i barnehagen gir vi dem litt mer utfordringer. Vi har som mål å delta på 5 årstrimmen (fredrikstad turn) og «trygg i vann» med kongstensvømmerne. Sammen med dere foreldre øver vi enda mer på å klare selv i de daglige tingene som skjer på avdelingen. Vi øver også på å gå lengre turer. Vi følger felles rutinen til fredrikstad kommune på overgang til skolen og barna tar med seg ett felles repertoar av leker og sanger de kan bruke videre på skolen.
Sammenheng og overganger
Å begynne i barnehagen
Fra en avdeling til en annen
Å begynne på skolen
Et godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten i vår barnehage. Vi ønsker et nært samarbeid for at vi sammen kan gi barna en god oppvekst og utvikling. Vi er sammen om en god barndom. Ettåringene og to åringene besøker oss en time i uken fra opptak til midten av juni. Her kan vi prate om små og store ting og foreldre og barn blir litt vant til vår barnehage. Før oppstart i barnehagen vil pedagogen på avdelingen ha en førstegangssamtale med barnets foreldre for å bli kjent med familiens historie, barnets utvikling, forventninger og informasjon om barnehagens arbeid med Tidlig innsats. De nye foreldrene møtes en time i mai/juni og får høre litt om barnehagen. Vi har foreldremøte en liten stund etter at det nye barnehageåret har startet, i slutten av september. Der får avdelingene mulighet til fortelle om hverdagen i barnehagen og ting som i år er viktig. Vi har også med oss «foreldrekompasset» der har vi ulike temaer som dere vil kjenne igjen i hverdagen deres. Vi velger også representanter til SU (Samarbeidsutvalget). Det gjennomføres to foreldresamtaler i året. En på høsten og en på våren. Ut over dette er det selvsagt åpent for flere samtaler dersom foreldre eller barnehagen ønsker dette. SU (Samarbeidsutvalget) i barnehagen skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utvalget består av to foreldrerepresentanter fra hver av avdelingene, to representanter fra personalet og en politisk representant. Intensjonen med SU er at foreldrene skal få mulighet til å ivareta foreldrenes kontakt med barnehagen på en aktiv måte. Vi må legge fram saker som er viktige for barnehagens innhold og som foreldrene kan være med å drøfte. FAUène har stiftet ett eget styre, og er registrerte i Brønnøysund. Instagram som er åpen for alle. Vigilo er ett felles digitalt verktøy hvor vi gir og tar imot informasjon.
Foreldresamarbeid
Besøksdager
Førstegangssamtale
Foreldremøter
Foreldresamtale
I Fredrikstad kommune vil vi prioritere noen satsningsområder til det beste for barns utvikling og opplevelse av den gode barndom. Det er i den voksnes samhandling med barna i leken vi kan jobbe med tidlig innsats. Ved tidlig å se og følge barns utvikling kan vi gi riktig støtte til rett tid. Fredrikstad kommune har verdi ord som vi skal arbeide og strekke oss opp imot Vi skal være inkluderende, modige og ansvarlige.
Satningsområder