Velkommen til Gressvik barnehage. Barnehagen ligger sentrum av Gressvik og har et stort og variert uteområde. Det er kort vei til turområde, byferga og bibliotek.
Naturavdelingen vår, Solbrekke naturbarnehage, ligger i Kjenneveien, 2 km nord for Slevik skole. Her har vi åker, eng og skog på alle kanter.
Vi ønsker at barn og foreldre skal møte en varm og romslig barnehage, med engasjerte og omsorgsfulle ansatte som bidrar til en god barndom. Dette er viktig for barn: Vennskap og fellesskap, lek, livsglede, mestre utfordringer og motgang, oppleve at jeg kan og klarer.
Det som er viktig for barn, er viktig for oss.
En trygg og god start er viktig uansett hvilken tid på året barnet starter. De første dagene er barna bare en kort stund i barnehagen, så øker vi tiden etter hvert som de blir bedre kjent. Alle barn må ha med seg mor/far eller en annen omsorgsperson. For de minste barna som starter i barnehage for første gang, anbefaler vi minimum 5 dager tilvenning. Vi inviterer nye barn og foreldre til besøksdager og lekegruppe før sommeren, for å bli kjent med barnehagen før de skal starte. Det viktigste for at barna skal få en trygg start er at foreldrene kjenner seg trygge på barnehagen. Avdelingene har et tett samarbeid når barn skal bytte avdeling. Vi legger vekt på lek, gode relasjoner og samspillet i barnegruppa. Utover våren er de eldste barna på småbarnsavdelingen sammen med «de store barna» i uteleken. Barna går på besøk til den nye avdelingen, de leker sammen og spiser sammen og får god tid til å bli kjent. Forberedelse til å begynne på skolen handler om hele barnehagetiden. Det begynner første dag i barnehagen, og foregår hver dag fram til barna skal slutte. Det siste året før skolestart er bare en liten bit. Skolen sier at det viktigste er god sosial kompetanse, det er en forutsetning for å fungere sammen med andre. Skolen ønsker at barnehagen skal ha fokus på lek, vennskap og utvikling av sosiale ferdigheter. Den beste forberedelsen er å støtte utviklingen av en sunn selvfølelse hos barna. Barna trenger å føle at de er verdifulle, bli trygge på seg selv og tro at jeg kan få det til. En god selvfølelse gir glade, trygge og omtenksomme barn. Praktiske ferdigheter er også viktig. Å kunne klare seg selv med klær, måltider, gå på do alene og passe på sakene sine. Dette må barna øve på både hjemme og i barnehagen.
Sammenheng og overganger
Å begynne i barnehagen
Overganger innad i barnehagen
Å begynne på skolen
Det gode foreldresamarbeidet kjennetegnes ved trygghet, gjensidig respekt og et felles ønske om å fremme barnas trivsel i hverdagen. Foreldrene har medvirkning gjennom
Foreldresammarbeid
«Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.» Godt arbeid med omsorg er «Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Lek, vennskap, trygghet og trivsel er fundamentet for en god barndom. For å bidra til et godt fundament arbeider vi med å styrke barnas sosiale kompetanse, lekekompetanse, språk, motorikk og mestringstro. Lek er ikke en pauseaktivitet eller unyttig tidsfordriv. Forskning forteller at lek og lekenhet er livsnødvendig for barns hjerneutvikling. FNs Barnekonvensjon gir barn rett til å leke sin egen lek. Godt arbeid med lek og vennskap er
Satningsområder
Omsorg og relasjoner
Lek, vennskap og inkludering