Internasjonal seilstandard fra Fredrikstad
15.-18. juli 2023 fylles “ælva” med stolte seilskuter fra en rekke land når Tall Ships Races besøker Fredrikstad for fjerde gang. Noen av dem er moderne regattabåter bygget for fart og lek, noen er tradisjonelle seilskuter bygget som skoleskip for ungdom, mens andre er over 100 år gamle fullriggere som har vært gjennom to verdenskriger.
Vår stolte sjøfartstradisjon
Med sin unike beliggenhet ved utløpet av Norges største elv har Fredrikstad en lang historie som internasjonal sjøfartsby. Våre beskyttede viker og lune bukter med kort vei til åpent hav har vært hjemmehavn for nyttefartøy og kontaktpunkt mot kontinentet i uminnelige tider. Maritim tradisjon har stått og står fremdeles sterkt, også i form av en lystbåtkultur etablert og holdt i hevd av østfoldinger med saltvann i årene.
Mange har spilt en viktig rolle, og blant de som har satt 1900-tallets båtbyggermiljø i Fredrikstad på kartet, er skipskonstruktør Bjarne Aas. Etter å ha jobbet ved skipsverft i Trondheim, Bergen, Tønsberg og Fredrikstad etablerte han sitt eget båtbyggeri på Bjølstad på Kråkerøy i 1916. 20 år senere flyttet han båtbyggeriet til Isegran, og la på sett og vis grunnlaget for den yrende aktiviteten på øya i dag.
Innovativ skipskonstruktør
Bjarne Aas stod bak design og konstruksjon av flere ulike båttyper. I 1934 tegnet han sin første motorbåt, Aas-terna, som kombinerte den tradisjonelle snekkebaugen men plattgatter-hekk. Skrogformen skulle ivareta snekkas gode sjøegenskaper, og samtidig ha stort fartspotensiale. Det ble ingen umiddelbar salgssuksess, men representerte stor innovasjon på 1930-tallet. Aas-terna ble revitalisert i glassfiber sent på 80-tallet, og vi kjenner den i dag i en moderne form - som Fjord-terna
Den nytenkende skipskonstruktøren hadde imidlertid flere jern i ilden. I perioden 1932-1940 tegnet han hele 14 redningsskøyter ved sitt tegnebord i Fredrikstad. Den første var RS 38 “Biskop Hvoslef”, som var den første maskindrevne skøyta i Redningsselskapets historie, og som var i tjeneste helt fram til 1969.
Internasjonal standard
Aas gjorde seg bemerket som konstruktør av regattabåter allerede på 1920-tallet. Flere av hans båter i seksmetersklassen vant både OL-gull og en rekke internasjonale mesterskap. Likevel er entypebåten IOD (International One Design) som han tegnet i 1936 Bjarne Aas´ aller største suksess. Med denne la han det økonomiske grunnlaget for at bedriften på Isegran vokste og ble et av Skandinavias største lystbåtbyggerier, som i perioder hadde inntil 60 ansatte.
IOD-båtene var inspirert av seksmeterne Aas tidligere hadde tegnet - elegante regattabåter bygget for fart. Båttypen ble en suksess som internasjonal racingstandard, og det arrangeres fremdeles regattaer og verdensmesterskap i IOD-klassen. Det spesielle med verdensmesterskapet i IOD er regelen om båtbytte. Alle seiler i lånte båter, og
fordi deltakerbåtene er en blanding av moderne plastbåter og 70-80 år gamle trebåter bytter man båt i hver regatta. Dermed kan man aldri begrunne en VM-seier med at noen båter er bedre enn andre!
IOD-miljøet i dag
Blant de 13 IOD-miljøene som fremdeles har aktive flåter, finner vi 2 i nærheten av tegnebrettet båttypen har sitt utspring fra. På vestsiden av Oslofjorden er IOD-klassen representert av et aktivt miljø i Tønsberg, og i IOD-båtens hjemby Fredrikstad holder entusiastiske seilere båttypen, kunnskapen og engasjementet ved like på Hankø og Isegran.
De norske IOD-flåtene trenger heller ikke reise mange milene for å konkurrere mot andre likesinnede, da et aktivt IOD-miljø med 13 båter holder til i Stenungsund. Hvert år arrangeres også verdensmesterskap med deltakere fra begge sider av Atlanteren. Engasjerte seilere samles om Bjarne Aas` vakre, klassiske design i til sammen 13 flåter på blant annet Bermuda, Manhattan og i San Francisco.
Mens vi venter
15.-18. juli legger igjen stolte fullriggere og moderne skuter fra en rekke land til kai i Fredrikstad. Stolte ungdommer og erfarne sjøfolk skal skape liv og røre i byens gater, og tusenvis av besøkende kommer for være med på festen. Som vi gleder oss!
Mens vi venter på the Tall Ships Races anbefaler vi å legge minst en søndagstur til Isegran. Her kan du trekke inn duften av hamp, tjære og kystkultur, og legge en liten stopp ved bysten av Bjarne Aas. I hans kjølvann som innovativ skipskonstruktør finner vi både maritim tradisjon, moderne seilsport og ikke minst et unikt båtbyggermiljø på vakre Isegran. Det skulle ikke forundre oss om han hadde hatt stor glede av å sitte ved tegnebordet sitt og se the Tall Ships Races ankomme Fredrikstad.
Skrevet av Stine Nevjar, Frontkom.