Lukk

Frivillige drar i land skutefesten!

— Det er fascinerende å se de flotte skutene som besøkende på The Tall Ships Races, men som frivillig er man mer enn en gjest. Man kommer på innsiden av arrangementet og blir en del av det.

I 2019 satte Marie Davidsen (59) av en ferieuke til å jobbe som frivillig under The Tall Ships Races i Fredrikstad. Når arrangementet igjen kommer til byen i 2023 er hun ikke i tvil - hun har allerede meldt seg som frivillig.

— Jeg ble overtalt av kjente til å melde meg som frivillig i 2019, og hadde en flott opplevelse, forteller Marie. - Det er på ingen måte et vanskelig valg å prioritere en ferieuke til Tall Ships en gang til!


Marie skal bidra som frivillig liaison for andre gang i 2023
Marie skal bidra som frivillig liaison for andre gang i 2023

 

Stolt vertskap

Når skutefesten igjen setter sitt preg på “ælva” og byen sommeren 2023 skal Marie bidra som frivillig liaison for andre gang. Liaisonene er skutenes kontaktpunkt til det lokale arrangementet, og fungerer som vertskap, informasjonsansvarlig og medhjelper for mannskap og medseilere.

— Det beste med å være liaison er at jeg får vise fram byen min som jeg er så stolt av, sier Marie, som stortrivdes i rollen som vertinne for 3 av skutene.

Det kreves ingen forkunnskaper for å bli liaison, og Marie hadde ingen maritim erfaring da hun meldte seg som frivillig. Det er heller ikke krav om spesielle språkkunnskaper når man melder sin interesse som frivillig. Man registrerer hvilke språk man kan og på hvilket nivå - og blir tildelt arbeidsoppgaver deretter. Marie snakket engelsk med mannskap og medseilere, og fikk nye bekjentskaper fra flere ulike land.

— Det viktigste er å være godt kjent i byen og områdene rundt, forteller hun. - Mange om bord på skutene ville ha tips om hva som var verdt å se og oppleve her i Fredrikstad.

Varierte oppgaver

Marie syntes noe av det mest spennende var å komme “på innsiden” av The Tall Ships Races, og kan ikke få fullrost organisasjonen bak skutefesten nok. Et så stort arrangement krever omfattende planlegging, og arbeidsoppgavene til de rundt 400 frivillige er mange, varierte og ikke minst nødvendige for at arrangementet skal gå på skinner. Marie forteller om travle dager der hun aldri var i tvil om sin rolle eller sine oppgaver som liaison.

— Vi startet hver dag med morgenmøte. Der fikk vi informasjon fra ledelsen om hva som skulle skje den dagen, det kunne være arrangementer, konserter og aktiviteter. Etter morgenmøtet skulle jeg innom hver av skutene jeg var ansvarlig for 2-3 ganger daglig. Dersom jeg lurte på noe var svaret bare en telefon unna, det var aldri noe problem å få en hjelpende hånd fra ledelsen.

Det arrangeres felles lunsj og middag for de frivillige hver dag, og dette er et fint sted å dele opplevelser og erfaringer med nye og gamle bekjentskaper. Marie ble ved flere anledninger også invitert på kaffe, te eller et måltid om bord på skutene. Hun fikk med seg flere av konsertene som ble arrangert, og krysser fingrene for at været bidrar til at neste års skutefest blir like vellykket.


Konserter, strand og historie

En stor del av medseilerne i The Tall Ships Races er mellom 15 og 25 år gamle. Også i 2023, når Fredrikstad er blant vertshavnene, kan ungdommer søke om å delta som “Ung Seiler” med støtte fra Rotaryklubbene i Fredrikstad og Hvaler. Marie opplevde at ungdommene satte stor pris på en prat når hun kom om bord på skutene. De fortalte henne om opplevelsene om bord, og ville gjerne ha informasjon om konserter og arrangementer - eller hvilken buss de kunne ta for å finne en strand.

— Ungdommene var interessert i festivalen, konserter og andre aktiviteter, forteller Marie. - De voksne medseilerne ville se og lære så mye som mulig om byen og området rundt. De ville høre om Fredrikstads historie og få tips om hva de burde oppleve mens de var her. Jeg ble litt overrasket over hvor godt gjestene fra Estland kjente til Roald Amundsen. Heldigvis hadde TSRF arrangert en utflukt med buss til senteret Roald Amundsens Fødested på Torp.


Var med på seiltur

Seilskutene har en eller flere liaisoner avhengig av størrelse. Marie hadde ansvaret for 3 båter med ulik størrelse og historie. Fra Estland kom den moderne seilbåten “Tuulelind”, som er 13 meter lang og bygget i 2016. “Lord Nelson” er en 55 meter lang seilskute bygget i Southampton i 1986, som den første skuta i verden tilrettelagt for rullestolbrukere.

Marie var også liaison for 45 meter lange “Europa” som ble bygget i Tyskland allerede i 1911. Dette var en tid lenge før GPS og andre moderne navigasjonshjelpemidler, og “Europa” ble bygget som fyrskip - for å lyse opp skipsleden i elven “die Elbe”. På 80-tallet hadde fyrskipene utspilt sin rolle, og “Europa” ble solgt til Nederland og bygget om. Siden har den vakre skuta blitt brukt som skoleskip, og Marie fikk en smakebit av livet om bord:

— Den siste dagen fikk vi være med “Europa” ut å seile! Vi vinket farvel til de andre skutene utenfor Hvaler, det var et flott syn å se dem med full seilføring ute på sjøen. Alle som er medseilere må være med å jobbe, så vi var med å sette seil, halte i tau og fikk klatre i riggen på “Europa”. Det var en helt utrolig stemning om bord og en fantastisk opplevelse jeg ikke ville vært foruten!


Tekst og foto: Stine Nevjar, Frontkom

Vi trenger mange hoder og hender for å rigge en vellykket skutefest når The Tall Ships Races kommer til Fredrikstad i 2023. Har du lyst til å bidra som frivillig? Les mer om de ulike arbeidsoppgavene og meld din interesse på våre nettsider!

Språk: norsk bokmål (Norge)