Staten må ta sin del av regningen for Sarpsbrua
Nye undersøkelser viser at byggingen av veibrua over Sarpsfossen er mer krevende enn tidligere antatt. (Foto: Bane NOR)
Oppdaterte kostnadsestimater viser en økning fra 3 milliarder kroner til 4,7 milliarder kroner. Styringsgruppen i Bypakke Nedre Glomma ble orientert om de nye beregningene tirsdag 11. mars.
– Vei- og bruprosjektene i Bypakke Nedre Glomma er avgjørende for utviklingen av hele regionen. At kostnadsestimatet for Sarpsbrua har økt fra 3 mrd kr til 4,7 mrd kr., gjør det mer krevende å få bygget de veiprosjektene vi trenger i Nedre Glomma. Det er helt avgjørende at staten kommer på banen, slik at vi sikrer framdrift for alle prosjektene i Bypakka, sier ordfører i Fredrikstad, Arne Sekkelsten.
Krevende grunnforhold og endret planlegging øker kostnadene
Det er særlig kostnadene til å sikre grunnforholdene, og at det ikke lenger skal bygges jernbanebro samtidig med veibroa, som fører til at kostnadsanslaget har økt. Vei og jernbane skulle i utgangspunktet dele på kostnadene for geoteknikk, grunnerverv, riggområde og nødvendige stopp i togtrafikken i anleggsperioden. Dette endret seg da staten stanset planleggingen av dobbeltspor gjennom Sarpsborg.
Ber om møte med samferdselsministeren
Fredrikstads ordfører Arne Sekkelsten, sammen med Sarpsborgs ordfører Magnus Arnesen og fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje, har bedt om et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Finansieringen av Sarpsbrua har direkte konsekvenser for hele porteføljen av samferdselsprosjekter i Nedre Glomma. Skal vi lykkes med å bygge et moderne transportsystem, må staten ta sin del av ansvaret, sier Sekkelsten.
Publisert: 11. mars 2025 | Oppdatert: 11. mars 2025 kl. 12:18