Staten må ta sin del av regningen for Sarpsbrua

Nye undersøkelser viser at byggingen av veibrua over Sarpsfossen er mer krevende enn tidligere antatt. (Foto: Bane NOR)

Oppdaterte kostnadsestimater viser en økning fra 3 milliarder kroner til 4,7 milliarder kroner. Styringsgruppen i Bypakke Nedre Glomma ble orientert om de nye beregningene tirsdag 11. mars.

– Vei- og bruprosjektene i Bypakke Nedre Glomma er avgjørende for utviklingen av hele regionen. At kostnadsestimatet for Sarpsbrua har økt fra 3 mrd kr til 4,7 mrd kr., gjør det mer krevende å få bygget de veiprosjektene vi trenger i Nedre Glomma. Det er helt avgjørende at staten kommer på banen, slik at vi sikrer framdrift for alle prosjektene i Bypakka, sier ordfører i Fredrikstad, Arne Sekkelsten. 

Krevende grunnforhold og endret planlegging øker kostnadene

Det er særlig kostnadene til å sikre grunnforholdene, og at det ikke lenger skal bygges jernbanebro samtidig med veibroa, som fører til at kostnadsanslaget har økt. Vei og jernbane skulle i utgangspunktet dele på kostnadene for geoteknikk, grunnerverv, riggområde og nødvendige stopp i togtrafikken i anleggsperioden. Dette endret seg da staten stanset planleggingen av dobbeltspor gjennom Sarpsborg.

Ber om møte med samferdselsministeren

Fredrikstads ordfører Arne Sekkelsten, sammen med Sarpsborgs ordfører Magnus Arnesen og fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje, har bedt om et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Finansieringen av Sarpsbrua har direkte konsekvenser for hele porteføljen av samferdselsprosjekter i Nedre Glomma. Skal vi lykkes med å bygge et moderne transportsystem, må staten ta sin del av ansvaret, sier Sekkelsten.

Les mer hos Østfold fylkeskommune.

Publisert: 11. mars 2025 | Oppdatert: 11. mars 2025 kl. 12:18

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.