Etikkrådet - Helse

Om Etikkrådet - Helse

Hva er hensikten med etikkrådet?

Etikkrådet skal

  • fremme samtale og refleksjon om etiske spørsmål og dilemmaer
  • på forespørsel gi råd om hvordan konkrete etiske utfordringer kan løses
  • være et forum der tjenestemottakere, pårørende og helsepersonell kan få drøftet slike spørsmål i forkant eller etterkant
  • bidra til bevisstgjøring om etiske spørsmål som har med ressursbruk og prioritering å gjøre
  • bidra til at tjenestemottakeres og pårørendes møte med tjenesten blir best mulig 

Hva kan etikkrådet hjelpe deg med?

Etikkrådet bidrar til å

  • få en bred drøfting av en sak
  • få klarhet i de etiske utfordringene
  • få et «blikk utenfra»
  • være bedre rustet i liknende saker i framtiden
  • få råd om en beslutning
  • lære av en vanskelig sak
  • få klarlagt hvilke verdier som står på spill
  • finne ut om det er en sak for etikkrådet 

Eksempler på dilemmaer

I helse- og omsorgstjenestene oppstår det situasjoner der ansatte må ta vanskelige valg. Det kan gjelde spørsmål som:

  • Skal en person som er i livets sluttfase få rehabilitering?
  • Hvordan bør vi handle når en pasient ikke kan samtykke, og pårørende og helsepersonell vurderer situasjonen ulikt?
  • Hva gjør vi når pårørende og fagpersoner er uenige, og regelverket ikke gir et entydig svar?

Slike dilemmaer kan oppleves av både ansatte, brukere og pårørende. Ofte finnes det ikke én riktig løsning. Ulike faglige vurderinger, verdier og hensyn kan lede til flere mulige og forsvarlige valg.

Målet er alltid å finne den løsningen som best ivaretar pasientens behov og rettigheter, samtidig som tjenesten holder høy faglig og etisk kvalitet.

Systematisk arbeidsmåte

Etikkrådet bruker SME-modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon), utviklet ved Senter for medisinsk etikk. Modellen gir en fast struktur for å drøfte og belyse etiske problemstillinger.

Målet er å unngå forhastede konklusjoner, og sikre at fakta, lovverk, faglige vurderinger og ulike interesser blir vurdert før rådet gir sin anbefaling.

I arbeidet med en sak går Etikkrådet blant annet gjennom følgende punkter:

  • hva som er det etiske hovedproblemet
  • hvilke fakta som foreligger i saken
  • hvem som er berørte parter, og hvilke syn og interesser de har
  • hvilke verdier, etiske prinsipper, normer og lover som er relevante
  • hvilke handlingsalternativer som finnes
  • en helhetsvurdering av hva som samlet sett er mest forsvarlig

Hvem kan kontakte etikkrådet?

Alle, både pasienter, brukere, pårørende og ansatte i seksjon helse og velferd kan ta kontakt med etikkrådet.

Etikkrådet kan også bistå med veiledning og/eller undervisning i etikk og systematisk etisk refleksjon.

Utvalgssekretær

Gudmund Grønhaug
etikkradet@fredrikstad.kommune.no

Medlemmer

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.