Klage på en helsetjeneste
Mener du at du ikke får oppfylt dine rettigheter som bruker eller pårørende? Er du ikke fornøyd med de tjenestene du får? Da har du anledning til å klage.
Klage på vedtaket
Er du uenig i noe av innholdet i vedtaket, kan du kontakte helseforvaltning og koordinering. Dersom du ønsker å levere en klage, må den være skriftlig og underskrevet. Skal du klage på vegne av en annen person, trenger vi kopi av vergemål/fullmakt. Vi veileder deg gjerne.
Du kan be om at vedtaket ikke gjennomføres før klagen din er ferdig behandlet, dette kalles utsatt iverksetting. Fristen for å klage er fire uker fra du mottok vedtaket. Reglene for å klage finner du i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7.
Kontakt helseforvaltning og koordinering
- Ring oss på
69 30 60 00. Mandag - fredag fra 12:00 til 14:00 - Finn ansatte på helseforvaltning og koordinering
- Send oss e-post
helseforvaltning@fredrikstad.kommune.no - Adresse
Jens Wilhelmsens gate 1, 1671 Kråkerøy - Postadresse
Postboks 1405, 1602 Fredrikstad
Klage på tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på sykehjem eller hjemmesykepleie, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig direkte til de som hjelper deg. Du kan også henvende deg til lederen. Alle våre virksomheter har rutiner for å ta imot slike henvendelser.
Du bør være tydelig på hva du er misfornøyd med, og hva du ønsker skal bli endret. Du kan henvende seg skriftlig eller muntlig.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, undersøker de saken nærmere. Deretter vil de endre tilbudet dersom det ikke er godt nok.
Dersom de ikke imøtekommer klagen din, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren. De vil da gjøre en egen vurdering av saken.
Du kan også benytte standardskjema for å klage:
Klage på fastlege eller fastlegekontor
Ønsker du å klage på en fastlege eller et fastlegekontor, bør du alltid ta opp saken med legen eller legesenteret først.
Ønsker du likevel å sende en formell klage, er det to ulike steder å henvende seg:
- Hvis klagen gjelder organisatoriske forhold, som tilgjengelighet, ventetid osv. skal du sende en skriftlig henvendelse til kommunen på e-post postmottak@fredrikstad.kommune.no Husk at du ikke skriver sensitiv informasjon i e-posten.
- Hvis klagen gjelder legenes faglige vurderinger, skal du sende henvendelsen til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
I noen tilfeller kan det være snakk om mangelfull eller feil behandling som faller inn under pasientskadeloven. Du kan da ha krav på erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Les mer i avsnittet under.
Norsk pasientskadeerstatning
Norsk pasientskadeerstatning behandler økonomiske erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helse- og omsorgstjenesten.
- Se mer informasjon hos Norsk pasientskadeerstatning
- Se også lov om pasient- og brukerrettigheter, som sier hva du har krav på og hvilke rettigheter du har som pasient.
Pasient- og brukerorganisasjoner
Det er mange pasient- og brukerorganisasjoner som hjelper medlemmer og andre med veiledning og hvordan du formulerer en klage.
Pasient- og brukerombudet i Østfold kan hjelpe deg om du ønsker å klage. De kan veilede deg om hvilke rettigheter du har i saken, og gi deg kontaktinformasjonen til ombudene i ditt fylke.
Seniorombudet i Fredrikstad kommune har som oppgave å passe på eldres rettigheter, og kan hjelpe deg dersom du ønsker å klage.
Oversikt over nasjonale Pasient- og brukerorganisasjoner
Varsel om alvorlige hendelser
Varsel om alvorlig skade, dødsfall eller annen hendelse kan sendes til Statens helsetilsyn. Kommunens egne virksomheter har varslingsplikt om samme typer hendelser.
Publisert: 07. november 2024 | Oppdatert: 22. oktober 2025 kl. 14:46