Statens vegvesen innfører vektbegrensninger på Fredrikstadbrua

Fredrikstadbrua vil bli nedklassifisert for tunge kjøretøy med en vektgrense på 28 tonn. Ordfører Arne Sekkelsten ber staten om å bidra til alternative løsninger for tungtransport.

Trær med blader foran en stor bru

Statens vegvesen varslet 11. juni i styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma at det innføres vektbegrensning på 28 tonn på Fredrikstad brua. Tidspunktet for innføringen er ikke endelig fastsatt, men trolig i løpet av høsten 2025 og brua vil framover bli oppført med restriksjoner i de offisielle veilistene.

Forlenget levetid for brua

Med vektbegrensningen kan bruens estimerte levetid forlenges til 2075 – en forlengelse på rundt 40 år. Nye målinger fra Statens vegvesen viser at cirka 100-150 kjøretøy per døgn vil bli berørt av vektgrensen.
Vektbegrensningene rammer ikke busser, brannbiler eller andre av kommunens kjøretøy.

Haster med ny bru

Ordfører Arne Sekkelsten har forståelse for at vektbegrensninger er nødvendig, men mener staten må ta ansvar for å sikre kapasitet for tungtransport.
– Fredrikstadbrua er den viktigste og mest trafikkerte transportåren i Fredrikstad. Når det nå innføres vektbegrensninger forventer vi at staten samtidig bidrar til å sikre nødvendig kapasitet for tungtrafikk over Glomma, sier Sekkelsten.

Han mener en ny kryssing mellom Omberg og Torp bør prioriteres og finansieres som del av et helhetlig nasjonalt ansvar for beredskap, næringsliv og fremkommelighet.

Lokalt og nasjonalt problem

Fredrikstadbrua er i dag den eneste krysningen av Glomma i Fredrikstad og spiller en sentral rolle for lokaltrafikk, kollektivtransport og godstransport i regionen.

Statens vegvesen har vurdert at en ny kryssing ved Omberg-Torp vil kunne ta en betydelig andel av tungtrafikken som i dag bruker Fredrikstadbrua. Omberg-Torp er et av prosjektene i Bypakke Nedre Glomma, og arbeidet med reguleringsplan er nå i gang.

– Vi har nå to lokale bruer over Glomma, en i Sarpsborg og en i Fredrikstad, hvor det er varslet fremtidig vektbegrensning. Dette er et lokalt og et nasjonalt problem som kan få konsekvenser for verdiskaping, forsvar og beredskap, sier ordfører Sekkelsten.

Fakta om vektbegrensningene

Vektgrense: 28 tonn
Berørte kjøretøy: Ca. 100-150 per døgn
Busser, brannbiler og kommunale kjøretøy veier under 28 tonn
Effekt: Forlenget levetid til 2075 (ca. 40 år)
Status: Tidspunkt for innføring ikke endelig fastsatt, men trolig i løpet av høsten 2025.

Publisert: 11. juni 2025 | Oppdatert: 11. juni 2025 kl. 15:33

Fant du det du lette etter?

Henvendelser til denne løsningen blir ikke besvart. Benytt Henvendelser på Min side hvis du ønsker svar.

Takk for din tilbakemelding!

Ditt svar kan være med på å gjøre nettsiden bedre.