Ser gode resultater av læring gjennom aktivitet
Fredrikstad kommune har tatt grep for å gjøre elevenes skoledag mer aktiv. Gjennom prosjektet Aktiv oppvekst implementeres fysisk aktivitet som en naturlig del av undervisningen – med gode resultater.

En helhetlig tilnærming til læring
Aktiv oppvekst startet som et pilotprosjekt i 2022. Ved hjelp av engasjerte lærere og ansatte i skolen har fysisk aktivitet blitt en naturlig del av læringsprosessen, hvor elevene kan løse matematikkoppgaver gjennom stafetter eller lære norsk ved å bevege seg rundt i skolegården.
– Vi ser at fysisk aktiv læring ikke bare handler om å få elevene til å bevege seg mer. Det handler om å skape bedre læringsmiljøer hvor alle elever kan blomstre. Når vi kombinerer læring med bevegelse, når vi elevene på flere måter – både kognitivt, fysisk og sosialt. Dette er særlig viktig fordi skolen er den arena hvor vi når alle barn, uavhengig av deres økonomiske og sosiale bakgrunn, sier kommunalsjef skole, Line Lofstad Andersen.
Positive erfaringer fra pilotfasen
Åtte skoler deltok i pilotfasen gjennom skoleåret 2022/2023, deriblant Hurrød skole på Gressvik. Erfaringene har vært positive. Ann Kristin Skogen, lærer ved Hurrød skole, har opplevd hvor enkelt det kan være å komme i gang:
– Jeg tror at hvis du er en skole i dag som vil ta i bruk fysisk aktiv læring, så er det ikke så mye som skal til annet enn at det er én person som sier «ja, det prøver vi!». Det er så mange ting du kan gripe tak i som du kanskje kjenner fra før og videreutvikle det.
Forskning viser at fysisk aktiv læring i fagene norsk, matematikk og engelsk har god effekt – aktive elever lærer bedre, samtidig som læringsmiljøet forbedres.
Videre satsing
Etter pilotperioden i 2022/2023 har satsingen på Aktiv oppvekst fortsatt med en egen prosjektleder i seksjon Oppvekst som koordinerer arbeidet. Gjennom prosjektet legges det til rette for:
• Aktivitetsavbrekk i skoletimene
• Aktivitetslekser
• Mer aktivitet integrert i ordinær undervisning
• Etterutdanning for lærere gjennom SEFAL og Høgskulen på Vestlandet
Programleder Anne Skauen i Aktive Fredrikstad fremhever at kommunen har valgt en strukturert tilnærming til satsingen.
– Vi har benyttet sertifiseringsprosessen Global Active City for å sette rammeverket for et langsiktige arbeidet med en mer aktiv befolkning. Det er ikke så mange andre kommuner som har gjort dette ennå, og kanskje det kan være til inspirasjon for andre, sier Skauen.
Satsingen har også et særskilt fokus på å øke aktivitetsmulighetene for barn og unge med funksjonsnedsettelser og samarbeider tett med lag og foreninger. Det jobbes aktivt med informasjonsformidling, pilotprosjekter, nettverksbygging og kompetanseutvikling. Samtidig jobber det med å dreie kommunens egne tjenester innen både helse og omsorg, oppvekst og andre områder som indirekte påvirker målgruppens mulighet til deltakelse. Målet er å skape inkluderende arenaer der alle barn og unge har mulighet til å leve aktive liv hvor de opplever mestring, deltakelse og aktivitetsglede.
Aktive Fredrikstad
Aktiv oppvekst er en del av kommunens overordnede folkehelsesatsing Aktive Fredrikstad. Gjennom barnehage, skole og SFO når vi ut til alle barn, uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn og legger grunnlaget for bedre folkehelse i fremtidige generasjoner.
Høgskolen i Østfold følger satsingen tett, og sikrer at kommunen kan dokumentere effekten og videreutvikle metodene basert på resultatene. Professor Per Morten Fredriksen og førsteamanuensis Anders Farholm er og har vært viktige bidragsytere underveis i satsingen.
Publisert: 01. september 2025 | Oppdatert: 01. september 2025 kl. 13:36